יום שלישי, 12 באפריל 2016

זירת ספורט



זירת ספורט




הכחדה סימבולית - אחת הטכניקות הנפוצות להדרת קבוצות חלשות ממוקדי הכוח והשיח היא הכחדה סימבולית – ייצוג מצומצם, מעוות ושלילי של קבוצות מסוימות במדיה. מחיקת קיומה של אותה קבוצה כקבוצה בעלת זהות ייחודית הזכאית לשוויון. הייצוגים בתקשורת מסמלים את הקיים במציאות, ולהיפך, היעדרות קבוצה מהתקשורת משמעה הכחדתה מהמרחב הציבורי.

הכחדה סימבולית בטקסט- ההכחדה הסימבולית באה לידי ביטוי בטקסט זה בכך שהקטע הוא קטע הומוריסטי ביקורתי כלפי נשים מתעמלות והסביבה. לפי מרכז אדווה מספר הנשים הספורטאיות המקבלות תקצוב ממדינת ישראל היא כששית ממספר הגברים שמקבלים תקצוב ממדינת ישראל (בין השנים 2010-2011). לפי נתונים אלו ולפי הטקסט ניתן להבין שאין באמת תמיכה בנשים הספורטאיות בישראל ז"א יש ייצוג מצומצם של קבוצת הנשים הספורטאיות במדיה, זוהי קבוצה חלשה הזכאית לשוויון מלא. כמו כן ישנו חשש שקבוצה זו תיעלם מהמרחב הציבורי של ישראל.

מגדר (GENDER) - מתייחס למיון באמצעות כלי התרבות, בין מה שהוא "גברי" לבין מה שהוא "נשי". המושג הזה מציין את ההיבטים התרבותיים, החברתיים והפסיכולוגיים שמבחינים בין גברים לנשים. מושג המגדר מתייחס לטבעה התרבותי של מערכת היחסים בין נשים וגברים. כלומר, לא המין הביולוגי קובע את מעמדן של הנשים בחברה, אלא התרבות, תוך התייחסות לכמה מגבלות הנובעות מן המין. בנוסף, דבר זה משקף את מעמדם הדומיננטי של הגברים לאורך כל ההיסטוריה, ואת האופן שבו כפה המעמד הזה דרגות חופש על מעמד הנשים. הרבה מהתכונות המיוחסות לנשים אינן אלא הדבקה מכוונת שנועדה לפקח עליהן ולמנוע מהן השתתפות בערכאות המרכזיות של החברה ובהחלטותיה .

מגדר בטקסט- המגדריות באה לידי ביטוי בטקסט זה בכך שרואים שהמאמנת (זינה) רודה במתעמלות שלה להיות רזות ככל האפשר, מעודדת אותן לרדת אפילו כמה גרמים בודדים ומביישת את נטע שעלתה כמה גרמים. עוד היבט תרבותי חברתי שניתן לראות פה הוא הסטריוטיפ המגדרי שכל הבנות שמתעמלות בהתעמלות קרקע הן בעלות מוצא רוסי- זינה המאמנת הרוסייה (בעלת מבטא רוסי) קוראת למתעמלות שלה בשמות של יוצאי ברית המועצות- ולריה ונטשה, למרות שנטע חוזרת ואומרת ששמה הוא נטע ולא נטשה.

מין (SEX) -  הנו מושג המתייחס לתכונות הביולוגיות המבחינות בין נקבות לזכרים, להבדלים הנראים לעין, במיוחד באברי המין והרבייה. מין מתייחס גם להבדלים נוספים, כמו מבנה הגוף, פיזיולוגיה, כוח ושרירים, יכולת אירובית וכו'. הבדלים אלו יכולים להסביר את היתרונות שיש לגברים בענפי ספורט שונים – ריצה קפיצה וכו'. 

מין (sex) בטקסט- הקטע שבחרתי מדבר על נבחרת מתעמלות אומנותיות. רוב העוסקים בספורט זה הנן בנות. דבר זה נובע מעצם היות תחום זה יותר עדין משאר ענפי הספורט, בענף ספורט זה צריכים להיות מאוד גמישים ומדויקים ופה בא לידי ביטוי ההבדל בין זכרים לנקבות. בנות הן יותר עדינות, מדויקות וגמישות ובנים מצוירים יותר ככוחניים ושריריים (או זה לפחות מה שהחברה קבעה).

שאלה מהותית- 
האם נכון ולגיטימי להעביר ביקורת גלויה על פרט באולוסייה ולא על קולקטיב ?
אפשר להעביר ביקורת גלויה כלפי פרט מסויים באוכלוסייה אך לדעת שכמו שלכל דבר אחר ישנם תוצאות כך גם לביקורת זו. יכול להיות שאותו פרט יקבל את ביקורת זו ויבין אותה אך מצד שני אותו פרט יכול לא להסכים לביקורת זו ולצאת כנגד מי שפירסם אותה.
בטקסט זה מועברת ביקורת גלוייה כלפי מאמנת נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית - אירה ויגדורצ'יק. ניתן לראות שהמאמנת זינה שבקטע דומה כמעט דמיון מוחלט לאירה מאמנת נבחרת ישראל.
הדימיון בא לידי ביטוי גם במראה החיצוני- שתיהן בעלות שיער חום קצר, שתיהם מברית המועצות וגם בהתנהגות- גם לזינה וגם לאירה חשוב המשקל של הבנות, החינוך שלהם ושתיהם לוחצות מאוד על המתעמלות להצליח. (מתוך רעיון לוואינט -אז את לא אומרת למתעמלת שלך "דובי" או "היפופוטם" כמו בסדרה?"בטח שאומרת דובי והיפופוטם. אולי לא זה בדיוק המילים, אבל דברים דומים".
רגע, אז הגזימו כשהציגו שאת כאילו כועסת על מישהי שמעלה 100 גרם?
"אני גם כועסת כשמעלים 50 גרם. זה לא רחוק מהאמת, אבל אני חייבת לדרוש את זה, זה חלק מהענף. למה הם לא צוחקים על חלוקת המשקלים בג'ודו? למה נדבקתם להתעמלות?".)
אירה לא הסכימה לביקורת זו של אנחנו במפה ואמרה "יש אחת משתי אופציות שאעשה איתם – או שישלמו לי דיבידנדים, כי הם עושים עליי כסף, או שאתבע אותם על לשון הרע. הם מראים אותנו כאילו איזה אכזריים אנחנו. אני לא רוצה סאטירה כזו. אנשים עוצרים אותי ושואלים 'מה, את ככה מתעללת בהן?'.

לסיכום, ישנם הרבה גופים המעברים ביקורת גלויה כלפי אנשים מסויימים בחברה (כמו ארץ נהדרת, גב האומה וכו..) אך גופים אלה מספיק גדולים וחזקים בכדי להתמודד עם תביעה משפתית. כאשר מבקרים מישהו בציבור חשוב לשמור על כללי הכבוד בין אדם לאדם ולשחק לפי חוקי החברה.

ביבליוגרפיה-
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4751652,00.html  וואינט
http://bidur.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1169351 נענע 10








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה